Mindfulness, de sleutel tot succes en voldoening!

mindfulness

Mindfulness, soms ook aandachttraining genoemd, traint en vormt je brein in concentratie en helpt je zo succesvoller te worden en zorgt voor meer voldoening.  Daarmee is mindfulness een belangrijk instrument voor persoonlijke ontwikkeling in een tijd vol met afleiding door spanning en een overvloed aan informatie.

Herbert A. Simon beschreef reeds de relatie tussen informatie en aandacht. “Informatie consumeert de aandacht van zijn ontvangers.  Daarmee creëert een weelde aan informatie een gebrek aan aandacht.” Deze relatie maakt duidelijk dat je brein kunnen richten op wat er toe doet, zeker in deze  tijd, een zeer relevante vaardigheid is.

Mindfulness traint je brein zich te concentreren

Ons brein wordt gestimuleerd door nieuwe prikkels en remt af door routine. Concentratie is als een spier, herhaalde oefeningen vormen je brein.

Mindfulness is een vorm van meditatie die je helpt bewust te worden van het moment en zo je aandacht weg te leiden van afleidingsbronnen als stress, piekeren en burn-out. Door veelvuldig te mediteren en je aandacht terug te brengen naar wat er toe doet, word je brein getraind in concentratie. Zo zal het voor je brein steeds gemakkelijker worden zich te concentreren en zich af te sluiten van afleiding.

Concentratie leidt tot flow

Er is een belvormige relatie tussen mate van stress en de mate waarin we presteren. Een te lage of te hoge hoeveelheid stress zorgt lage effectiviteit doordat onze gedachten afdwalen van hetgeen we eigenlijk moeten doen.

Ergens in het midden bevindt zich de heilige graal, de plek die we flow noemen en waarbij ons brein zo geconcentreerd is op wat we doen, dat het zich niet laat afleiden. Door deze concentratie weten we het beste uit onszelf te halen en dat maakt ons super effectief. En een prettige bijkomstigheid, het voelt ook nog eens heel goed.

Concentratie verbetert rapport

De vaardigheid van concentratie is direct verbonden met de mate waarin we in staat zijn onze emoties te besturen.  Want door kalmte te creëren in plaats van je te laten meeslepen door je emotie, geef je jezelf de ruimte om de juiste reactie te kiezen.

Maar je concentratie op de ander verbetert ook het rapport. Onverdeelde aandacht activeert de hersencellen die zich ‘oscillatoren’ noemen en die ervoor zorgen dat het contact met de ander intensiveert door non verbaal te spiegelen. En de mate waarin de non verbale communicatie synchroon plaats vindt, is bepalend voor de voldoening die we overhouden aan het contact.

Door Bastiaan Brouwer